martes, 20 de septiembre de 2016

1. Alfabetització multimodal i competència digital

En aquest primer punt, hem pogut veure què és el llenguatge multimodal. Aquest concepte consisteix a ensenyar als infants coneixements a través de diversos recursos; imatges, vídeos, àudios, etc. Ensenyem més d'un mode al mateix temps, per exemple, en els llibres de text trobem les paraules i imatges. Un altre exemple pot ser veure pel·lícules, aquí podem visualitzar la pantalla, escoltar els àudios (cançons o parles) i de vegades es llegeix (subtítols o informació). A través d'aquest vídeo  podreu observar de manera més clara aquest concepte que prèviament us hem explicat.

Com a futures mestres és important conèixer aquest concepte, ja que en un futur a l'aula serem conscients que a la vegada que estem explicant algun concepte o realitzant alguna activitat, els nens i nenes estaran trobant-se diferents modes de llenguatge. També és important perquè a través del concepte "multimodal", es pot ensenyar als estudiants a avaluar, valorar i apropiar-se d'aquests tipus de texts. Per últim, un dels objectius que es vol aconseguir es que entre tots treballin i cooperin junts i així assoliran els objectius de comunicació desitjats per tots. 




lunes, 19 de septiembre de 2016

2. Noves formes d'aprendre a l'era digital

Els mestres del segle XXI s'estan adaptant a la tecnologia que ha aparegut a la societat, i per tant, estan incorporant la seva metodologia i els seus recursos a aquesta. Les competències dels mestres han anat modificant-se en funció de les demandes del sistema educatiu i de la societat. S'ha demostrat que la tecnologia comporta molts avantatges, com per exemple, un domini més variat dels registres lectoescriptius, la comunicació a distància a través de l'escriptura i l'autoaprenentatge gràcies a les xarxes socials. Però també comporta inconvenients, com per exemple la informació errònia a causa de l'accés a totes les persones a publicar informació de qualsevol tipus a la xarxa. Actualment als centres educatius s'utilitzen molt més les noves tecnologies, ja que proporcionen un gran benefici d'informació, tot i que la metodologia d'ensenyament no s'ha acabat d'adaptar.

Nosaltres com a futures professionals de l'educació, pensem que és molt important que tots els professionals que treballen en l'educació coneguin els avantatges que comporten les tecnologies i no es quedin només en l'ensenyament tradicional, perquè si no s'utilitzen adequadament, no suposen un avenç per a l'educació. I d'aquesta manera perjudiquem els alumnes, perquè no els hi estem proporcionant tots els avantatges que comporta la tecnologia a l'aula. A continuació, us deixem un pictochart que hem realitzat a l'aula, on es veu clarament el que creiem que ha de tenir un professor del segle XXI.




domingo, 18 de septiembre de 2016

3. Pissarra digital interactiva

En aquest punt us ensenyarem la importància de les PDI (Pissarres Digitals Interactives)  a l'aula. Aquestes són un sistema tecnològic, que permet projectar en una superfície interactiva continguts digitals i es pot interactuar directament sobre ella. Els alumnes perden la motivació durant la seva trajectòria d'aprenentatge, per això cal buscar alternatives tecnològiques per incrementar-la, i una d'aquestes són les PDI. Per ha què això sigui possible, el professorat ha de tenir un coneixement previ d'aquestes. Les pissarres digitals tenen molts beneficis en l'educació perquè com hem dit abans augmenta la motivació i participació dels alumnes, facilita l'aprenentatge a través de vídeos, imatges, etc., i ofereix una gran quantitat de recursos, entre d'altres. Hi ha tres tipus d'aprenentatge: el visual, on es poden utilitzar vídeos, imatges, dibuixos... l'auditiu, que permet l'ús de música, i el tàctil, que permet als alumnes interactuar amb la pissarra. Tot això permet que les classes siguin més atractives i interactives, facilitant-los el seguiment d'elles amb més atenció i participació.

Com a futures mestres i educadores, creiem que és molt important que tots els professionals que treballant en l'àmbit educatiu coneguin els beneficis de les PDI i sàpiguen utilitzar-les, perquè a través d'aquestes podem treballar els continguts de manera més interactiva i dinàmica. Això fa que els alumnes tinguin més motivació per aprendre. La sessió realitzada de les PDI, ens ha semblat molt útil pel nostre futur professional, ja que ens ajudat a conèixer millor aquest recurs educatiu. Hem creat una aplicació sobre el reciclatge, on els alumnes, havien de classificar els productes que se'ls mostrava. Si ho feien bé el producte desapareixia però si s'equivocaven, aquest seguia intacte. En conclusió pensem que són un bon recurs educatiu per utilitzar i innovar a les escoles.



sábado, 17 de septiembre de 2016

4. Recursos per a les PDI


A la classe d'avui, hem buscat cada dos grups, recursos sobre algun tema o àmbit. El nostre grup juntament amb el grup de "Master teachers" format pel Miquel del Tio, Irene Guillermo, Laura Muñoz i el Marc Vidal ens ha tocat el tema de les PDI (Pissarres Digitals Interactives). Hem buscat recursos educatius per treballar amb les pissarres digitals, com jocs, aplicacions, pagines web, etc., per tal d'aconseguir la motivació dels alumnes a l'hora d'aprendre. Hem trobat dues activitats; la primera per treballar-la a l'etapa d'infantil i la segona per a l'etapa de primària. El primer joc s'anomena "LA ABEJA BUBA", que són un conjunt d'activitats per treballar diferents conceptes, com poden ser les lletres, els colors, els animals, els números, etc. El segon es diu "TROLLEYDASH", que combina l'habilitat i l'anglès. És un joc per motivar als nens a què aprenguin anglès de manera senzilla i divertida, i també la competitivitat amb altres nens, ja que han d'omplir el cistell amb la compra que se'ls demana, però per poder fer-ho hauran de conèixer com es diuen els productes en anglès.

A través de la classe realitzada avui hem reflexionat sobre la quantitat de recursos que ens proporciona la pissarra digital per treballar-la amb els alumnes, de manera molt més dinàmica i divertida. D'aquesta manera no treballem solament un contingut sinó molts alhora. A més de ser un recurs que capta l'atenció dels alumnes i fomenta la participació, és una eina que fa possible atendre la diversitat, com per exemple adaptant la mida de lletra, el so, etc. Però no tot són avantatges, també hi ha inconvenients; el seu cost és elevat, requereix formació per treure partit de les PDI, requereix un manteniment costós i s'ha de disposar de bona il·luminació.





viernes, 16 de septiembre de 2016

5.Disseny i creació de materials educatius amb base tecnològica

L'educació és molt important i vital per a la societat. Aquesta enriqueix les nostres vides, fa que la comunitat se sostingui i ens ajuda a créixer per a un futur millor. Tot i que, un principi fonamental dels drets dels infants és el dret a una educació gratuïta, trobem casos en què hi ha alumnes que no es poden permetre comprar els materials o les escoles no tenen suficients recursos per a poder-se permetre comprar-se'n de nous. Per a poder combatre aquest problema es va crear la OER (Recursos Educatius Oberts) , on es pot obtenir tots els materials publicats a la web de manera gratuïta. D'aquesta manera tota la informació és contínuament revisada i actualitzada.

Gràcies a l'educació oberta, un moviment global, s'aconsegueix apropar l'educació de qualitat als professors i estudiants de tot el món. Organitzacions com és la UNESCO, proporciona l'ús de materials educatius oberts, i l'expresident dels EEUUBarack Obama, va entregar mil milions de dòlars. Tots treballen perquè tot això sigui possible. Com a futures professores i educadores pensem que la base per a un món millor és l'educació, per aquest motiu creiem que és imprescindible que tothom pugui optar ha de tenir accés a materials i recursos, per tal de combatre amb les desigualtats. Uns exemples de webs gratuïtes són: el Open Yale, CK-12, FlatwordEdx, Khan academy, entre d'altres.


6. Identitat digital

La identitat digital és el conjunt de dades que una persona deixa a la xarxa. Es forma pel que aquella persona fa de manera visible a internet i el seu impacte. La part personal és projectada pel que fem: què diem, com ho diem, quin llenguatge utilitzem, els nostres interessos..., etc. Actualment la major part de la població té una identitat digital, sigui creada per ella mateixa o perquè alguna persona ha penjat informació seva a internet, tot i així, moltes persones es mantenen en anonimat o es creen una identitat falsa, és per aquest motiu que no hem de creure tot el que veiem i hem de vigilar molt amb el que ens trobem i amb el que nosaltres pengem, ja que ens podrien arribar a robar la nostra identitat a través dels xats, xarxes socials, CV en línia.. etc,. Per altra banda, també existeixen perfils professionals en els quals molta gent utilitza per posar coses sobre el sector en què treballa, per tant, si la nostra informació a la xarxa no és l'adequada, ens pot perjudicar a l'hora de buscar feina.

Respecte a tot això, creiem que tindre una identitat digital té molts avantatges com conèixer a altra gent, tindre accés a molta informació en línia, més oportunitats a l'hora de buscar feina, etc. Però també molts inconvenients, no hem de publicar-ho tot, ja que, com hem dit abans, ens poden robar la nostra identitat, ens trobem amb informació falsa, i també pot ser perjudicial si pengem fotos de festes. Nosaltres, amb la pràctica que vam fer a classe, vam veure que no tenim res penjat que ens pugui afectar en un futur i som conscients de la gent amb qui ens relacionem, però cal destacar que sí que és fàcil trobar imatges i la nostra direcció d'on vivim, entrant a Take This Lollipop podreu observar quina és la informació que es transmet sobre cadascú. Finalment, cal dir que és molt important decidir què penjar i on, ja que tothom pot tenir un fàcil accés i pot ser perjudicial per a nosaltres.






jueves, 15 de septiembre de 2016

7. StoryTelling

L'StoryTelling és l'art d'explicar històries o contes. Abans les històries s'explicaven d'una persona a altre, te les explicaven els amics, a l'escola, a casa.. i havies d'estar molt atent i confiar en el que se't deia, però actualment podem compartir-les en qualsevol moment. A través de les tecnologies es poden explicar històries amb l'ajuda de vídeos, imatges, animacions...etcÉs el que coneixem com Digital StoryTelling Moblie 
StoryTelling. Només necessitem un ordinador o mòbil, una càmera i un micròfon per a poder crear una història digital i compartir-la amb tot el món. Molts professors utilitzen aquest recurs per fer les classes més divertides i creatives, però no només comprèn l'àmbit educatiu, sinó que també inclou diferents àmbits; medicina, publicitat, empreses, etc. Els tres elements principals que formen l'StoryTelling són la presentació, el nus i el desenllaç, el contingut de la història i les habilitats dels que ho expliquen.

Nosaltres pensem que aquest recurs és molt divertit i facilita que tothom pugui conèixer histories i accedir a elles, creiem que tothom ho hauria d'utilitzar, ja que és molt més dinàmic. Amb una bona història podem transmetre valors, sentiments, emocions, coneixements i conscienciar a la gent de moltes coses. A més, existeixen moltes aplicacions per crear un storytelling. Basant-nos en la nostra pròpia experiència podem dir que ens ho vam passar molt bé creant una història digital, primer de tot vam crear un storyboard, que el podreu veure a continuació, i seguidament vam passar la història en format digital amb l'aplicació go animate. La nostra història tracta sobre drogues, per tant, gràcies a l'storytelling pots compartir una història amb tot el món i conscienciar a la gent sobre temes en concret, en el nostre cas, les drogues. 



video


miércoles, 14 de septiembre de 2016

8. Mobile learning i apps educatives


El Mobile Learning es tracta de l'aprenentatge amb dispositius mòbils. Actualment hi ha 5.900 milions de línies en el món. Aquests dispositius tenen un enorme potencial educatiu i ens permeten aprendre en qualsevol moment i en qualsevol lloc gràcies al fet que són fàcilment portables gràcies a la seva mida. Hi ha una gran varietat d'aplicacions; les apps natives, que són aquelles que ja estan al dispositiu i no necessiten connexió, com per exemple el calendari, les web, que són les que obrim a partir del navegador, com el YouTube, i les hibrides, que són les que hem d'instal·lar, com el WhatsApp. Tot això estimula la imaginació i la creativitat de l'alumnat, ens ofereix la possibilitat de compartir, interaccionar i connectar amb altres usuaris, i també tenim un accés a la informació més profunda.

Nosaltres creiem que el Mobile Learning és una tècnica molt beneficiosa per l'aprenentatge, per aquesta raó hem de saber aprofitar tota aquesta tecnologia, ja que gràcies a la gran varietat d'apps podem aprendre de diferents maneres i fer que els alumnes estiguin més interessats per aprendre. Els dispositius mòbils formen part de la nostra vida, pràcticament els utilitzem durant tot el dia, per tant, no hi ha res millor que utilitzar-los a l'aula per a poder fer-ne un bon ús utilitzant-los per aprendre i ampliar o consolidar els nostres coneixements. Per tant, trobem que és molt important fer un canvi metodològic per a poder implantar-los a les aules i aplicar aquesta tècnica.

martes, 13 de septiembre de 2016

9. Seguretat a internet

Hi ha un terme conegut a internet que és el ciberassetjament, aquest consisteix en un/a alumne/a maltractat/da repetidament i al llarg del temps per part d'un o més estudiants mitjançant l'ús d'eines tecnològiques. Ja sigui a través de xarxes socials, de blogs, videoblogs, etc. El grooming, és un terme que es defineix com el conjunt d'estratègies que desenvolupa un adult per guanyar-se la confiança d'un menor a través d'Internet amb la finalitat d'obtenir alguna consecció de tipus sexual. El sexting consisteix en la difusió o publicació de continguts (principalment fotografies o vídeos) de tipus sexual, produïts per una persona, utilitzant el telèfon mòbil o un altre dispositiu tecnològic.

El ciberassetjament és un fenomen que està augmentant cada cop més amb l'evolució de les tecnologies, ja que cada vegada són més perilloses i no ens adonem. Encara que hi ha una sèrie de lleis que actuen contra aquests casos que es denuncien, també n'hi ha molts que no es denuncien per diversos motius, sempre hem d'anar amb compte nosaltres mateixos, ja que mai sabem el que pot passar. Aquí us deixem un petit curtmetratge sobre la perillositat que hi ha a internet:



lunes, 12 de septiembre de 2016

10. PLE

El PLE o també conegut com a EPA (Entorn Personal d'Aprenentatge), és un conjunt d'eines, aplicacions, serveis web, relacions i interaccions que una persona utilitza per gestionar el seu procés d'aprenentatge. Els PLE's es caracteritzen per ser personals, per tenir un conjunt d'eines i per tenir un control. Les utilitats que se'ls hi pot donar als PLE's són per practicar l'aprenentatge en xarxa, per trobar i obtenir informació en línia i en una pàgina de manera ordenada, segons les nostres prioritats i en format digital. Algunes de les aplicacions que es poden trobar en un ple són: Agenda, Blogger, Skype, YouTube, etc.

Considerem que el ple és una eina molt pràctica per a organitzar-se el dia a dia, a través del telèfon mòbil, que també es poden organitzar carpetes segons l'ús que tenen les aplicacions. Un exemple és organitzar-se les aplicacions per xarxes socials - Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, etc. En definitiva, que és una de les eines que ens facilita la vida més del que ens pensem.



 El PLE de la Leila Chentouf:                         El PLE de la Gemma Maydeu:



                              







El PLE de l'Andrea Pascual:                         El PLE de la Laura Fontbona:
                                 









miércoles, 7 de septiembre de 2016

PROJECTE CODIS QR

Avui venim a presentar-vos un projecte tecno-educatiu destinats al primer cicle d'Educació Primària, aquest projecte consisteix en una combinació de música i instruments musicals amb l'aplicació de codis QR. Està format per 3 sessions diferents, on es treballen els codis QR a través de tauletes o telèfons mòbils i també l'expressió musical així com els instruments més populars de la música. Amb la realització d'aquest projecte els nens i nenes podran relacionar els instruments amb el seu so d'una manera molt divertida, dinàmica utilitzant les TIC, ja que, primer de tot, hauran d'escoltar el so de cada instrument i seguidament buscar entre tots els codis la imatge corresponent al so. 

La realització d'aquest projecte ha sigut molt interessant a la vegada que molt dinàmica, entre totes hem realitzat els codis qr a través d'una aplicació anomenada "QR Scanner", també hem buscat els sons de cada instrument. Creiem que aquesta activitat si la realitzessin els nens i nenes a l'aula s'ho passarien molt bé, a més, és una classe lleugera i profitosa, ja que els nens haurien de parar molta atenció als sons per a poder identificar els instruments, d'aquesta manera és forma un aprenentatge més profund sobre el tema i ells gaudeixen fent l'activitat. És per això que volem recalcar la importància de la tecnologia a l'aula, a través de la implicació podem aconseguir treballar aquests dispositius i donar-los un bon ús educatiu, perquè tenen molts avantatges i els facilitem l'aprenentatge.


Aqui us presentem el canvas: